Yellowstone 1e dag Geiserplateau - Reisverslag uit West Yellowstone, Verenigde Staten van Dirk en Wil Hoogers - WaarBenJij.nu Yellowstone 1e dag Geiserplateau - Reisverslag uit West Yellowstone, Verenigde Staten van Dirk en Wil Hoogers - WaarBenJij.nu

Yellowstone 1e dag Geiserplateau

Door: Dirk

Blijf op de hoogte en volg Dirk en Wil

21 Juni 2015 | Verenigde Staten, West Yellowstone

Early to bed and early to rise, makes a man, healthy wealthy and wise.
Het eerste proberen we, het tweede moet Wil voor gaan zorgen in Vegas en het derde moeten we maar aannemen, Het zou ook al met de jaren komen en het kwam niet :).
In ieder geval vanmorgen vroeg uit de veren, om zeven uur aan het ontbijt en net na achten op weg naar de West entrance van het Yellowstone park. Eerste doel, het bezoeken van het geiserplateau en The Old Faithful geiser.
In stralende zonneschijn vertrokken we richting westen, via het Buffalo Bill reservoir naar het hooggebergte. Cody ligt al niet op zeeniveau, maar op 1500-1700 meter hoogte, de bergen in de verte torende hoog uit met sneeuw bedekte toppen. Om het park in te komen moest eerst een toegangskaartje worden verkregen. Een jaarpas voor alle National Parks was goedkoper dan twee maal een toegang naar Yellowstone alleen. Dus weer een Annual Pass erbij. Kunnen we een jaar lang van genieten. Via de enige route het park in moesten we de bergen trotseren van ca 4000 meter, de pas was echter op 2900-3000 meter maar wel op sneeuwniveau. Net over de pas was het uitzicht schitterend. Het grote meer, eigenlijk een groot kratermeer, omringd met dichte bossen was imposant. Voor ons een tocht van 90 km aan de noordkantvan het meer. Mooie vergezichten en groene bossen werden afgewisseld met het kale verbrande gebied. Halverwege deze tocht was een mooie plek om wat vogels (pelikanen, Eagles, kuifeendachtigen te spotten bij een grasgebied dat mogelijk ook ander wild zou kunnen tonn.. Netjes op een parkeerplaats, zo'n drie meter boven het grasgebied. Wil wilde eerste even een bord bekijken en staarde daarna in de verte. Tot mijn grote schrik had ze de Bison niet gezien die net onder haar voeten liep te grazen en nukkig naar boven keek. Gelukkig bleef het bij nukkig zodat we nog een paar mooie plaatjes hebben kunnen schieten.
Na een minuut of 1 gereden te hebben file??, Gelukkig niet, wel stond er een Elk of Moose langs de weg, Een heel groot edelhert dus.Schitterend dit tweede kadootje. Nadat we aan het meer af moesten slaan bleek ons doel nog 30 km verderop te liggen. Geen probleem een mooie route. Op de pass net voor het Geiserplateau zagen we direct de oude getrouwe zijn kunstje doen, Hoog spoot de oververhitte stoom op. Heel bijzonder dat we net op dat moment de pas over reden.
Bij het bezoekerscentrum eerst maar een wat gegeten (het was ondertussen al half een geworden. Wil had direct al uitgevonden dat de prognose voor de volgende uitbarsting ongeveer half twee moest zijn (elke 80-90 minuten spuit de geiser). Met drinken en een broodje netjes een plek opgezocht en snel komen er ook andere mensen bijzitten. Een zeer aangenaam gesprek gehad met een Amerikaan over van alles en nog wat, goed om de tijd door te komen, maar ook met een Fransman uit Duinkerken (in ons beste Frans :) ) dus lekker internationaal bezig geweest. Het wachten was niet voor niets want een minuut voor de prognose een prachtig spuitende geiser. Tot onze verwondering niet effekens maar wel een minuut of 3. Prachtig schouwspel.
We hadden lang genoeg gezeten en begoonen aan de volgende uitdaging, een hike (wandeling) van 6,5 km. Nu is dat voor nederlandse begrippen niet veel, maar op 2800 meter hoogte en het overbruggen van 100 meter hoogteverschil voor ons een hele uitdaging. De wandeling was erg mooi en inspannend, Het bleek dat het hoogteverschil in 1 km gedaan werd vrij stijl dus. Maar een hele mooie tocht langs tientallen kleine en grotere geisers en warmwater bronnen. Stinkt wel erg.
Op de terugweg werden we wederom verrast door verschillende Bisons en grote grazers (weet nog steeds niet of het een Elk of Moose was).

's Avonds om 8 uur even snel een boodschap gedaan bij de Wallmart, want we hadden geen puf meer om uit te gaan eten. Een lekkere maaltijdsalade deed het goed.

Morgen weer Yellowstone maar dan waarschijnlijk naar het noordoostelijke gebied.

• 22 Juni 2015 - 16:55

Wil Hoogers:

het lijkt wel of ik ook in Amerika ben.
    wat een prachtig mooi reis verslag!
    wat fijn dat jullie zo genieten en de diverse uitdagingen aan gaan.
    hartelijke groet uit een nat en koud Nederland,
    Wil