Dag 2 XA Highway van Paso Robles naar Compton, LA - Reisverslag uit Compton, Verenigde Staten van Dirk en Wil Hoogers - WaarBenJij.nu Dag 2 XA Highway van Paso Robles naar Compton, LA - Reisverslag uit Compton, Verenigde Staten van Dirk en Wil Hoogers - WaarBenJij.nu

Dag 2 XA Highway van Paso Robles naar Compton, LA

Door: Dirk

Blijf op de hoogte en volg Dirk en Wil

02 Juli 2015 | Verenigde Staten, Compton

Vandaag de tweede dag van onze reis langs de westkust tussen Monterey en Los Angeles, Na een prettige nacht in een prima Motel te hebben doorgebracht waar de eigenaar zowaar 1 meter plank beschikbaar had voor het ontbuit bestaande uit muffins met bosvruchten of chocalade muffins. Daarnaast wel verse aardbeien, jus d'orange en koffie.
Om 9 uur was het al aardig warm in Paso Robles, zo'n 85 graden. Omdat de voorrad drinken moest worden aangevuld eerst via de Wallmart gereden om food and beverage aan te vullen. Terloopsliet Wil haar oog even vallen op de bekende koffieboer die vlak voor we de snelweg opgingen ook even aangedaan werd voor een bak goede koffie.
Terug naar de kust over enkele passen met een maximale hoogte van 1760 foot, dus eigenlijk maar kleitjes. Het uitzicht op de Pacific op de laatste pas was prachtig. De zeemist was al weggetrokken en een strak blauwe lucht met daaronder blauwe oceaan met slechts een lichte deining.
Na een aantal mijl werden de de paralel-snelweg CA101 opgestuurd met de mededeling dat de echte 1 ophield. Hier hadden we niet op gerekend. Jammer, de weg werd dan ook weer verder het binneland ingeleid, zodat we de blauwe oceaan een tijdje niet konden zien. Een goede veertig mijl verder zagen we een afslag ergens tussen Santa Maria en Lompoc met het bekende CA Highway 1 teken.. Direct deze afslag genomen. Vanaf hier werden we over mooie binnenwegen geleid die dwars door landbouwgebieden lopen, Sla, Rode kool, aardappelen, pepers paprika's etc, het lijkt openlucht westland wel zonder kassen.
Op enig moment naderen we Vandenberg AFB (Ait Force Base) hier worden ook Nederlandse piloten getraind. Raar was wel dat vlak voor de basis de freeway (zegmaar autoweg) van 3 rijstroken, er via een afslag 1 rijstrook links af ging en drie rijbanen van de autoweg de basis (met controleposten) op gingen. Lekker belangrijk zo'n basis.
Ondertussen wee tijd voor een versterking. Dit netjes in Lompoc kunnen doen in een voor ons nieuwe uitspanning "Jack in the Bag". Blijkt er een prima verstrekking van keurig klaargemaakte kip met salade te zijn. Ze leren het wel.
De volgende mijlen tot Santa Barbara waren over mooie maar smalle wegen, Twee SUV=s konden elkaar met moeite passeren vonden de Amerikanen en bleven dan altijd netjes in de berm staan, Voor ons Nederlanders was de weg breed zat, minimaaj 2,5 meter per rijstrook, alleen hier is men het gehalte van asfalt anders gewend.
En dat asfalt hebben we vanaf Santa Barbara tot nagenoeg ons Motel in verle variaties keurig en uitgebreid in detail kunnen bekijken. Bij Santa Barabar was de reistijd volgens Garmin nog 1 uur. Dat was om ongeveer half vier. Om net na zeven uur kwamen we in het motel aan. Los Angeles is een stad met een compleet incapabel openbaar vervoersysteem, dat ook nog eens niet goed werkt, niet op tijd, veel uitval, trans die moeten wachten op gewoon verkeer, niet uitgebreid netwerk, Busdiensten die alleen een Boulevard op en neer gaan (wel 10- 20km lang, maar echt van niets naar nergens rijden. In de reisgidsen staan dan ook dat je het OV moet vermijden en een huurauto of taxi moet nemen, want Los Angeles heeft het meest uitgebreide wegenstelsel ter wereld. Dat laatste mag misschien kloppen, maar het mengen van teveel lokaal verkeer met doorgaande trekkende reizen en voor elke Boulevard een eigen afslag ( heel veel BLVD-s) zorgde voor een enorme parkeerplaats van 6-8 rijstroken per rijrichting. Daarbij het monsterlijke gedrag (wel voor te stellen als je hier elke dag aan bloot wordt gesteld) van de gemiddelde bestuurder, geeft de mensen hier geen vaart op de snelweg.
Gelukkig hebben we een motel.
Deze keer zonder een Food-plein vlak bij maar wel een uiterst vriendelijk mexicaan die een buurtsuper had geopend.
Hier maar wat brood en beleg gekocht voor de komende dagen, want geen ontbijt in dit motel. Brood bleek een Dutch Bakerey bread te zijn met op de verpakkig molens en de naam van een naar hier geemigreerde Nederlander.
Morgen bezoeken we Hollywood en zien ter plaatse wel wat er te beleven valt.