CA Highway 1 South, van Monterey naar Paso Robles - Reisverslag uit Paso Robles, Verenigde Staten van Dirk en Wil Hoogers - WaarBenJij.nu CA Highway 1 South, van Monterey naar Paso Robles - Reisverslag uit Paso Robles, Verenigde Staten van Dirk en Wil Hoogers - WaarBenJij.nu

CA Highway 1 South, van Monterey naar Paso Robles

Door: Dirk

Blijf op de hoogte en volg Dirk en Wil

01 Juli 2015 | Verenigde Staten, Paso Robles

Wow, Vandaag doorgeslapen tot half negen.
Na een eenvoudig ontbuit van muffins en verse aardbeien (en koffie en jus d'orange) opweg gegaan om het mooiss van de kustweg richting Los Angeles te ontginnen, tenminste tot ongeveer de helft.
Na Monterery uitgereden te zijn en strikt gelet te hebben op de bordejes CA Highway 1 South, kwmen we direcht aan de Pacific Ocean te rijden het kon weer niet op elke paar kilometer moetst even gestopt worden om de prachtigheden van deze omgeving vast te leggen. Meteen al bij de eerste stop was er een mooi zand/gritstrand waar de enorme golven op beukten. Wil kon meteen een van haar doelstellingen halen, op blote voeten door de Pacific lopen aftrepen. Wel erg koed water. Het stran lag aan een baai met een Kelp gebied er vlak voor. Reuze Kelp hebben we gisteren geleerd kan wel 50 meter hoog worden. en is een rijk gebied voor vissen, zeeolifanen, zeeleeuwen en hun jagers zoals haaien en orka's.
Vlak bij het Kelpveld zag ik twee koppen boven komen (een 150 met in zee).
Meteen de video camera erop gericht en gaan filmen. Blijkt het geheel niet om zee-beesten te gaan maar een aantal duikers, waarschijnlijk van de Marineopleiding vlak bij, die hun duik beeindigden. Bij het strand stonden waarschuwingen dat er zeer gevaarlijke stromening zijn die een vertikale kolk veroorzaakt waar je niet makkelijk uitkomt. Dat bleek bij de poging tot landen van de duikers, Keer op keer werden ze terug gesmeten en uiteindelijk door een paar extra grote golven wel op land gebracht. Je zou maar zonder aqualong dat even zijn gaan zwemmen. Geen aanrader!.
Een aantal mijlen verder stonden mensen met een voor mij bekende richtantenne (HB9CV) blijkbaar een signaal te ontvangen. Als groot fan van National Geografics channal begreep ik dat er een zender gepeilt werd op een zeebeest, Haai, Walvis of schildpad. Snel ook gestopt. en gekeken in de richting van de antenne. Perfect getimed, op dat moment blies een grote walvis lucht en damp uit zijn spuitgat. Prachtig gezicht, maar het kan weer een uur duren voor het beest weer boven komt. Geen foto maar wel een belevenis.
Na vele mijlen en nog meer indrukken in Big Sur aangekomen. Een perfecte rustplek tussen de bossen aan een bergbeekje om even op adem te komen en de tekorten op de energie balans aan te zuiveren . De "Pulled Pork Sandwich" was heerlijk.
Na een paar extra mijl besloten we aan bermtoeristme te doen en zittend op onze eigen stoeltjes te genieten van de omgeving, echt onthaasten. na een uurtje gaf Wil aan dat er een forse bui aankwam, ik dacht geintje, maar dat werd meteen de kop ingedrukt door een prachtige kakofonie veroorzaakt door onweer. Een imposante bui gf aan dat waar warm en koud elkaar ontmoeten het een feest van donder, bliksem en regen is. 10 mijl verder niks meer aan de hand.bij een van de volgende stops hebben we een grote haai kunnen spotten, tenminste wat er van het beest boven water kwam, een vin en een staart.
Omdat het wat later werd toch besloten wat fermer door te rijden to net voorbij een prachtige rots met twee vuurtorens. Daar lagen stranden vol met zeeolifanten. wij hadden geluk een lege parking te zien, waar anderen gebiologeerd door de zeeolifanten allemaal voorbijreden. Vanaf die parking was een pad tot vlak boven het strand en wij hebben van de eerste rang onze fotoshoot en videoclip kunnen maken. Na een lange tijd van het schouwspe te hebben genoten toch maar weer in de auto gestapt en doorgereden naar Paso Robles Motel Farming House. Onderweg af en toe naar links gekeken (niet naar het water, maar naar de berghelling. Ook hier blijken de Mule Deer en Gaffel antilope veelvuldig vor te komen.
Nu op de kamer even uitrusten en zodadelijk een hapje doen.
Pracht dag gehad.