Yellowstone dag 3 " Mammoth Hot Springs" - Reisverslag uit West Yellowstone, Verenigde Staten van Dirk en Wil Hoogers - WaarBenJij.nu Yellowstone dag 3 " Mammoth Hot Springs" - Reisverslag uit West Yellowstone, Verenigde Staten van Dirk en Wil Hoogers - WaarBenJij.nu

Yellowstone dag 3 " Mammoth Hot Springs"

Door: Dirk

Blijf op de hoogte en volg Dirk en Wil

23 Juni 2015 | Verenigde Staten, West Yellowstone

Vandaag zijn we wat later op stap gegaan, eerst moest de Paracetamol z'n werk doen, erg droge lucht de hoogte en de extra inspanning vermoeden we.
Op het prgramma staat het " Mammoth Hot Springs" een plateau gemaakt door in water opgeloste mineralen uit een hete bron.
Vanwege de late vertrek spraken we af direct naar het plateau te rijden en daar rustig de tijd te nemen.
Dat ging goed top "Fishing Bridge, vlak bij Yellowstone Lake. Hier kwam vlak naast ons een forse Bizon het bos uitzetten en was duidelijk van plan niet in het gras te blijven. Remmen dus en foto en filmcamera's gebruiken, we zien wel wat gebeurd. Blijkt het beest de brug te willen oversteken. en voegt achter onze auto keurig in tot grote schrik van de wandelaars die alle kanten opvluchten :) . Wij werden in galop achterna gezeten door het kolos. Gelukkig hebben we de video, geen mens zou ons ander geloven. Dit maak je toch nooit mee,
Op naar Norris Junction. Echter een paar mijl verder weer grote verwarring bij een aantal bestuurders, Drie auto's voor ons begon een kudden van 20 Bisons de weg over te steken. File achter ons, maar wij hadden weer geluk met een eerste rangs plek. Ze steken over zonder stess en rustig op een manier van " dit is ons gebied en jullie moeten maar wachten" hetgeen je ook graag doet, Zelfs de GMC Terraine van ons zou het afleggen.
Nou twee keer binnen 20 minuten zo'n ontmoeting Beter kan het niet.
Fout!.
Rijden door Yellowstone brengt per mijl vele mooie indrukken mee van het landschap, rust en geweldig mooi weer, 24 graden en strak blauwe lucht.
Als je er oog voor hebt zie je heel veel wild en voor ons bijzondere vogels, De Hawk, Eagle, Buebird, Kolibri en de Woodpecker en nog veel meer bond gekleurde fladderaars. Je rijd dus relaxed en niet te snel, slechts een enkeling lijkt haast te hebben.
Vlak bij Norris Junction in de remmen, zien we een grote kudde Bisons met veel kalveren in de verte. Bisons hebben we nu wel veel gezien, maar met kalveren nog niet zo duidelijk. Nou duidelijker dan vlak hierna krijg je het niet voor elkaar. We moesten stoppen, Park Rangers zijn goed, die weten schijnbaar wat die beesten ongeveer gaan doen. Alles wat we hadden verwacht maar niet dit. Grote daddy Bison besloot maar eens een kijkje te gaan nemen op de weg en kwam rustig zonder stress op ons aflopen. Een klein stapje dichternij en onze auto zou gepoetst zijn. De grote bull werg keurig gevolgd door zijn harem en kroost. Tientallen van die enorme beesten omringden de auto's en liepen achter de leider aan. Tussen de grote dames liepen de kalveren ook tientallen. Wederom een presentje van moeder natuur. De videocamera heeft gelukkig een opnametijd van 10 uur zodat we alles hebben kunnen vastleggen en Wil heeft ook haar fototoestel veelvuldig kunnen gebruiken.
Hier wordt je nou stil van.
Al dat gedoe gaf een vertraging van een uur, met plezier voor over gehad.
Bij Norris Junction aangekomen rechts af richting Mammoth Hot Springs. nog 34 mijl dus normaal gesproken een goede drie kwartier rijden. Dat werd dus anderhalf uur want ook in Yellowstone moet de weg worden onderhouden, dat kan niet buiten het touristen seizoen want tussen eind september en eind mei ligt er vaak sneeuw en is het er koud. Geen probleem,. De wegwerken zijn maar zeven mijl en men wordt over een weghelft geleid alles keurig geregeld.
Al met al komen we na een prachtige rit door de wegwerkzaamheden (door met pepperspray en piepers behangen beveiligers (jtegen beren en ander opdringerig wild) en een mooie hoge bergpas (meer dan 3000 meter) in Mammoth Hot Springs aan. Na een lekkere lunch (het was al 2 uur ondertussen), een prachtige rondwandeling gemaakt over een plateau met een aantal heetwaterbronnen die prachtige trapgewijze afzetting produceerden. Een deel sneeuwwit en een ander deel in een wit tot rode kleur. Het plateau was tot 1998 erg actief en zonder bekende oorzaak stopte de grote vulkanische activiteit en bleef slechts een deel van de bronnen stromen. Als je dan ziet wat een grote bron en een antal kleine bronnen voor een prachtig schouwspel geven is het toch moeilijk voor te stellen hoe het was voor 1998, nog mooier? wel imposanter.
Na deze inspannende wandeling weer eentje met groot hoogteverschil en steile paden. Hart en longen deden goed hun best net als de kuitspieren.
Weer in de auto besloten we maar terug te gaan. we hadden weer een lange weg te gaan en zouden de laatste avond in Cody wat gaan eten in het stadje.
De route via de noordoost ingang of via het park naar de oostingang naar Cody maakte niet veel uit in tijd, maar wel in kilometers, dus de korste route via het park.
Dat bleek een goede beslissing.
Even een oponthoud vlak bij Mammoth Hot Springs want een kudde herten (Deer) had een rustplek gekozen aan de rand van het stadje op aaiafstand.. Ook deze beesten blijken heel fotogeniek.
Na een 40 mijl tocht door mooie bergpassen en uitzichten was er opwinding langs de weg, Twee Park Rangers waren ook aanwezig dat betekende meestal een beer.
Fout! Twee beren, een in het gebied links van de weg en een jonge beer rechts van de weg. Beide zwarte beren. De grote zwarte beer liep weg van de weg het bos in en slechts een glimp van kunnen opvangen. Het kleine zwarte beertje had een plak honder meter van de weg in een bosrand uitgekozen om wat te spelen in het hoge gras. Met heel veel moeite toch drie foto's kunnen nemen. Waar een jong is is ook een grote beer. Helaas hebben we deze niet kunnen spotten. Verder maar op de terugweg. Na 20 mijl weer veel volk (20 mensen) die met grote kijkers en toeters van camara's naar een punt staarden. En ja hoor wederom een grote zwarte beer aan de overkant van de Yellowston River. Onze dag was een aaneenschakeling van verbazende momenten. Hoe kan je afstompen. op de rit naar de uitgang van het park kwamen we nog een aantal plekken met fotograverende en wijzende mensen tegen maar we namen niet de moeite om te stoppen, het waren maar een paar solitaire bisons.
Rond half negen verlieten we het park en hadden niet zo'n zin om nog uit te gaan eten. Vlak na de uitgang was een traiding post met een voedselwinkeltje. Daar maar even gestopt voor sanitair en broodjes.
Het kleine wikeltje ligt prachtig tegen de bosrand en de winkelbediende zat buiten op een bankje. Ik kom aanlopen en zie om het muurtje van de winkel een grote kop, Denk ik nog Goh wat leuk idee om dat daar op te hangen. Blijkt het een levensgroot hert te zijn dat nieuwsgierig even kwam kijken. Het beest maakte wat geluid en de winkeldiende schrok zich een hoedje. (het had ook een beer kunnen zijn op zoek naar voedsel in de winkel)
Na wat sandwiches en een ijsje te hebben ingeslagen kwam ook Wil er aan. Ik vertelde haar wat we mee handen gemaakt en wees haar de plek aan (twee meter van me af) waar het beest stond. Nu was ik aan de beurt voor een hartverzakking, want net achter een struik stond het hert ons keurig te bespieden. en deed een paar stappen weg. Bleef vervolgens staan en ons aan te staren. ruim de tijd dus voor een paar foto's.
Op de weg van het park naar Cody slecht een paar herten en een langs de weg lopen Coyote gezien (je weet wel van het soort dat roadrunner achterna zit in de cartoons)
Morgen naar Hot Spring in South Dakota, 25 mijl van Mount Rushmore. Daar moet nog het een en ander aan werk gedaan worden. Onze gesprekspartner komt kaar dan ook heen. Het wordt slechts een of twee daagjes werken en dan verder vakantie.

• 24 Juni 2015 - 16:59

Wil Hoogers:

dromen jullie 's nachts ook van jullie ervaringen van de spiedende ogen in het struik gewas en zingen jullie slapende : wat ruist daar in het struikgewas"?
    fijn dat jullie zo genieten
    groetjes, Wil