San Francisco dag1 - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Dirk en Wil Hoogers - WaarBenJij.nu San Francisco dag1 - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Dirk en Wil Hoogers - WaarBenJij.nu

San Francisco dag1

Door: hoogers8

Blijf op de hoogte en volg Dirk en Wil

29 Juli 2010 | Verenigde Staten, San Francisco

Vandaag begint de dag bewolkt, vannacht is er een vrachtauto op de campground geweest en heeft met een soort waterkanon het centrale grasveld overstroomd met water. We vroegen ons al af waarom dat zo mooi groen was en de rest redelijk geel en dor.
Dit maal gaan de de roemruchte CA-1 ,Californian Highway number one, in noordelijke richting. Deze weg gaat voor het grootste gedeelte op maximaal 150 meter van de Pacific Ocean. Kortom een prachtige weg die deels op zeeniveau en deel tot een hoogte van 600 meter de kust volgt. Het is duidelijk dat een meer stedelijk gebied wordt genaderd, er zijn meer nederzettingen van vakantiehuisjes, buitenhuisjes voor de inwoners van San Francisco. Ook wordt het wat drukker op deze donderdag morgen. In plaats van één auto per mijl zeker wel vijf auto's per mijl :).
We komen San Francisco binnen vanuit de zuidwesthoek, dus westelijk van de San Francisco Bay. Overigens is dit niet zomaar een watertje, de baai is groter dan het IJselmeer en op sommige punten goed diep. Dwars door de baai loopt een beroemde breuklijn die in het nabije verleden tot grote opschudding heeft gezorgd.
We komen via de CA-1 netjes San Francisco binnen en nauwelijks 3 mijl in de stad en de ellende van de grote stad begint. Met 2 maal zes banen gaat de highway de stad in en vervolgens versmallen en verminderen de rijstroken zich tot een 2 baans eenrichting verkeerweg met rijstroken van maar 3 meter breedte (RV=3,05 M), dus het is passen en meten geblazen. Eerst op zoek naar de Golden Gate brug, want daarover willen we zeker rijden. Compleet de weg kwijt vanwege ontbrekende richting borden, wegwerkzamheden en natuurlijk het drukke verkeer. Na een rustmomnt besluiten we eerst maar naar de andere zijde van de baai te gaan naar Oakland. De grote Bay Bridge, 8 rijstroken breed en twee etages, één voor inkomend en de ander voor uitgaand verkeer. Deze niet zo beroemde Bay Bridge was al een belevenis. De brug toornd hoog uit boven de baai want de grootste en hoogste zeeschepen moeten er zonder mankeren onder door kunnen. Het gaf direcht al uitzicht op een zich gedeeltelijk in de mist gehulde Golden Gate Bridge, Alcatraz en Treasure Island. Via Interstate 80 koemn we vanuit Oakland uiteindelijk aan op de brug van Berkley naar Treasure Island. Deze brug willen we maar zo snel mogelijk vergeten. Ik had al aangegeven dat de Amerikanen goed zijn op kleine verkeersborden hele gedichten te zetten. Dus slechts half gelezen meende ik te begrijpen dat carpoolers, wagens met 4 of meer personen, de linker baan mochten gebruiken voor fasttrax. Helaas wisten Wil en de kinderen te lezen toen dit onomkeerbaar was dat Fasttrax een snelbetaalsysteem is dat wij niet hebben. Ondertussen het Fasttrax poortje gepasseerd waarbij aangegeven werd dat onjuist gebruik een boete zou opleveren van $100. Nou dat moet dan maar. De file voor het betaalsysteem was zeker 20 minuten dat betekende dat het ons slechts $5 per minuut koste voor vier personen, dus slechts $1,25 per minuut per persoon. Allersinds een niet al te hoge straf :). Na de brug in ongebreidelde zonneschijn te hebben genomen reden we Treasure Island op. Twee tunnels verder zaten we plots vlak voor de "Golden Gate Bridge" en in de mist. Dit laatste is niet bijzonder, want 200 dagen per jaar is de brug in de mist gehuld. Toch maar genoten van de historische brug met daarbij behorende ondersteunende gebouwen. Veel mensen gebruiken de brug als wandelroute. Ook worden er speciale openbus tours alleen voor de Golden Gate Bridge gehouden. Je rijdt dan met de bus de brug op, keert en nogmaals over de brug en .....klaar $35 armer. (Hééé bekeuring $100, 4X$35=$140, zijn we toch nog goedkoper uit).
Van onze buurman op de campground hadden we gehoord dat in het Golden Gate Park goed met een RV geparkeerd kon worden. Hij wist het omdat hij in San Francisco had gestudeerd. Helaas was de buurman al een paar jaar afgestudeerd en het parkeren was een crime. Geheel niet realistisch uitvoerbaar. Meer dan een uur hebben we rondgezocht naar een betrouwbare plek. Noppes niets nada. Het idee van een parkeergarage was ook niet uit te voeren. daar mag je tot maximaal 9 voet in en wij zijn 13,6 voet hoog. We besluiten terug te gaan naar de campground en morgen weer de stad met een bezoek te vereren. Echter niet nadat me via internet en via de campground office goede informatie over parkeergelegenheden voor een RV hebben. Het voordeel van een tweede dag is dat we dan volop de tijd hebben voor een bezoek aan de binnenstad van San Francisco. Elsbeth en Wil lezen zich volledig in via boeken en internet wat we de volgende dag wel niet allemaal kunnen gaan doen.