Vernal en Dinosaur Monument - Reisverslag uit Vernal, Verenigde Staten van Dirk en Wil Hoogers - WaarBenJij.nu Vernal en Dinosaur Monument - Reisverslag uit Vernal, Verenigde Staten van Dirk en Wil Hoogers - WaarBenJij.nu

Vernal en Dinosaur Monument

Door: hoogers8

Blijf op de hoogte en volg Dirk en Wil

13 Juli 2010 | Verenigde Staten, Vernal

Vanochtend om 5:30 wakker geworden na een heerlijke koele nacht. Het begon al wat licht te worden en daarom maar wat van de gordijntjes open gemaakt. Hierdoor wist Elsbeth dat er leven was en kwam gezellig naar de mooie zonsopgang kijken. Prachtig met zoveel diverse kleuren. Al met al was Wil en wat later ook Dirk Jan klaar wakker. We moesten maar eens gaan ontbijten en dan maar vroeg opbreken. Om goed half negen waren we onderweg. Vandaag gaan we naar Vernal als eindbestemming, maar eerst wilden we nog een bezoek brengen aan Dinosaur Monument. De reis van 120 mijl naar Vernal was er weer een van vele positieve indrukken "The red rocks from Utah" kennen wij nu ook uit eigen waarneming. Overweldigend deze woeste maar ook in afwissling groene wereld. Zo'n tocht door de Rocky Mountains is zeer aantebevelen.
Iets wat we anders maar zelden doe is stoppen op uitzichtpunten en genieten.
Aangekomen in Vernal zijn we maar meteen doorgereden naar Jensen waar het bezoekerscentrum van de Monument is. Helaas viel de direct genomen shuttle tour wat tegen. Het bleek dat je een goede anderhalf uur moest lopen in de droge hitte, terwijl we verwachten je zoals het Amerikanen betaamd direct bij een opgraving wordt gebracht. Vooral bij Dirk Jan en Elsbeth was dit een tegenvaller, geen water en goede schoen en een uiterst trage groep deden hen weer omkeren. Ze hebben wel fossielen gezien, maar slechts kleintjes. In het bezoekerscentrum viel ons oog op een self guide autotour van 26 mijl. Dat leek ons wat, op 18 verschillende punten werd het een en ander verteld en getoond van de wondere omgeving van Dinosaur Monument. Deze tocht bleek een waar avontuur. Via een normale Highway werd de route vervolgt op een secundaire weg. Prachtige tekeningen uit de vroege historie van de mensheid (in amerika :) ) en zeer opmerkelijke rotsformaties. Na de secundaire weg volgde een wel erg secundaire weg, je weet wel eentje zonder bestrating en net 5 meter breed (de RV meet al 3,05 meter). met verkeer als tegenligger begrijpt men vast wel dat dit met recht schipperen met ruimte is. Het was het volledig waard. veel mooie uitzichtpunten en wederom van die bijzondere tekeningen zorgden uiteindelijk toch voor een leuke herinnering aan deze omgeving. Vandaag wordt de dag afgesloten op een KOA campground in Vernal. Op de bergen in de verte regent en sneeuwt het nu. Dit zorgt voor een forse wind (Föhn van 36 graden) in deze omgeving. Een heerlijk zwembad en midget golf sluiten het avontuur van deze dag af. (hier was ook weer internet tot onze beschikking).

• 14 Juli 2010 - 09:28

Evi:

Kunnen jullie hersens al deze indrukken wel aan? Gelukkig heb je al een soort dagboek met deze reisverslagen, om later het geheugen weer op te frissen.
    Van jullie thuisfront geen nieuws. Al contact met Gilda gehad?Doen!
    Veel plezier verder en doorgaan met genieten!
    Liefs van Evi.