van Lake Isabella naar Mariposa bij Yosimite - Reisverslag uit Mariposa, Verenigde Staten van Dirk en Wil Hoogers - WaarBenJij.nu van Lake Isabella naar Mariposa bij Yosimite - Reisverslag uit Mariposa, Verenigde Staten van Dirk en Wil Hoogers - WaarBenJij.nu

van Lake Isabella naar Mariposa bij Yosimite

Door: hoogers8

Blijf op de hoogte en volg Dirk en Wil

25 Juli 2010 | Verenigde Staten, Mariposa

Wat een mazzel kan je ook hebben. Bij de KOA campground is er elke zondagmorgen een "Free pancake breakfast" Mooi dan verder geen ontbijt nodig weten we nu uit ervaring. Naast de Pancakes worden er ook warme worstjes bij gedaan. dit met stroop geeft zelfs voor mij een lekker pannenkoek ontbijt (kruutmoes met worst is ook met stroop :) )
Na het ontbijt dat inderdaad als beton op de maag ligt vertrekken we naar Mariposa, een reis van 260 mijl deels door bergachtig gebied en een groot deel via de freeway 99 van Bakersfield naar Fresno. Het eerste deel gaat langs het prachtig gelegen Lake Isabella en vervolgens door smalle en brede kloven samen met de Kern River. Een rivier die van stil stromend tot woest afdalend in spattende stroomversnellingen afdalen naar zeeniveau. Prachtig zijn deze wisselingen van stroomsnelheid.
Vlak voor Bakersfield veranderde het landschap van woeste ruige berghellingen naar een golvend landschap van eindeloze sinaasappel boomgaarden en druivenranken. Na Bakersfield komen we nagenoeg op zeeniveau uit op 210 voet (Limburg ligt hoger). Hier is de Freeway 99 naar Fresno ons uitzichtspunt, 120 mijl aan wederom grote boomgaarden wijnranken en vee verzamelplaatsen. Dit vee wordt overigens keurig vervoerd in treinwagons met elk een eigen forse airco. Na Fresno worden we eerst via een gewone Highway wederom de bergen ingeleid. Ditmaal zijn het duidelijk bergen die door druk van aardschollen zijn ontstaan (hoezo aardbevingen, we hebben er in drie uur al twee gevoeld. Prachtig zoals de verandering in landschap plaatsgrijpt. Eerst nog kleine boompjes maar naar verloop van tijd voelden wij ons klein worden onder de enorme naaldbomen. Nadat we een drie-cijfer weg waren ingestuurd door mevrouw Garmin, hetgeen meestal betekend dat je een soort B-weg gaat volgen zagen wij meteen al ons eerste groot wild, het wild zag ons ook en voordat Wil de camera kon heffen was het al in de dichte bossen verdwenen. Na een 12 mijl over een weg anderhalf maal de breedte van ons vehicle, met tegenliggers een lachertje, kwamen we weer op de zelfde highway als waarvan onze Garmin ons had afgestuurd.
We begrepen dit niet helemaal totdat we op de prachtig in het bos gelegen campground van KOA Mariposa waren aangekomen. Onze RV stond na aanmelden bij de office reeds keurig onder stroom en water-voorziening toen de RV die ons eerder had ingehaald (ook hollanders) pas aankwam. Zij waren ook verbaast dat wij er al waren want ze hadden toch stug doorgereden. Met dank aan Garmin.
Morgen gaan we naar het Yosimite National Park. maar op de campground is reeds veel wild te zien. Naast de vogels als de specht, The Golden Eagle is er reeds een coyote langs de weg gesignaleerd en het eekhoorn-geslacht tiert hier ook welig.

• 26 Juli 2010 - 13:58

Tineke En Wim:

Dus die rv moest deze keer een vrachtje beton vervoeren.
    groetjes T en W.