Arches National Park - Reisverslag uit Moab, Verenigde Staten van Dirk en Wil Hoogers - WaarBenJij.nu Arches National Park - Reisverslag uit Moab, Verenigde Staten van Dirk en Wil Hoogers - WaarBenJij.nu

Arches National Park

Door: hoogers8

Blijf op de hoogte en volg Dirk en Wil

16 Juli 2010 | Verenigde Staten, Moab

Vandaag weer vroeg uit de veren de 21 graden voelt zelfs lekker fris aan. Het is weer prachtig weer in Moab. Wil, Elsbeth en Dirk Jan zijn nog in zeer diepe rust (5:50 Mountain time). Na mijn bezoek aan het toiletgebouw begint deze dag meteen met een voor mij bijzondere ontmoeting. Op nog geen 3 meter afstand is er een naar mijn eerste reactie een wat groot uitgevallen poes (ca 40-50 cm hoog). In tweede instantie zie ik keurig spitse oortjes met daarop een mooi kwastje. Een lynx dus. We kijken elkaar aan, de lynx schud even met de kop, bek vol met een rabbit, en loopt parmantig verder.

Dirk Jan en Elsbeth moeten ook vroeg in de kleren want ze worden om 7:45 opgehaald voor een rafting tocht op de Colorado river, je weet wel met veel water en stroomversnellingen. Dad and Mom moeten mee naar het kantoor want zoals het amerikanen betaamd moet voor iedere wat meer verwondingsgevoelige activiteit een veelheid aan disclaimers worden ingevuld. Netjes op tijd (heel bijzonder geen Utah kwartiertje) komt het busje om hen beiden weg te brengen. Wij blijven achter op de camping om een en ander te lezen en rond te kijken. Om 13:00 komen Dirk Jan en Elsbeth weer terug met grote schitterogen verhalen ze van de prachtige tocht op de Colorado river met een soort opblaasboot. Ook hebben ze een stroomversnelling zwemmend genomen. Een hele belevenis en mooie ervaring voor de kids.

Ondertussen loopt de temperatuur al op naar zo'n 39 graden. Deze middag gaan we het Arches national park bezoeken. RV netjes losgekoppeld van de stroom, water en rioolafvoer en de tocht begint. Zo'n 8 mijl vanaf de camping is de poort naar het park. Daar eerst een annual pass gekocht want daarmee kan je verder vrij alle nationale parken in (na drie parken begint de teller al positief).
Met een reeks standaard vragen (where you from and howdy) gevolgt door have a nice visit rijden we het park in. Via een stijle weg met ingebouwde haarspelden komen we bij de prachtige rotsformaties. Alle formaties hebben hun eigen benaming, Courthouse tower voor een collosaal stuk rots waar de keulse dom wel 10 maal in past, de gossips voor drie op roddelend lijken mensfiguren. Nagenoeg elke panorama werd bezocht, formaties bekeken. Welbeschouwd zou het het park gemaakt kunnen zijn door reuzenkinderen die met klei bezig zijn geweest.
De foto's geven waarschijnlijk wel aan wat ik bedoel. De tocht door het park gin voor ons tot Devils Garden, een enorme verzameling van parallel gevormde rotsformaties van zo'n 300 meter hoog. Ook de Windows-locatie was apart met de natuurlijk gevormde bruggen en doorkijkjes. Op een van de foto's is dit te zien. als je dan goed kijkt lopen er mensen onder zo'n brug waardoor de grootsheid nog meer tot uitdrukking komt.

Eigenlijk waren we nog van plan om naar Dead Hors Point te rijden maar door alle indrukken waren we daar te moe voor. Inplaats daarvan zijn we bij een Mcdonalds terecht gekomen. 's Avonds zijn Dirk Jan, Elsbeth en Wil maar in de pool op de camping gaan uithijgen (41 graden in de schaduw).